Zákon roku
publikováno: 15.05.2017
Podnikatelé opět rozhodnou o nejlepším zákonu roku. Již po osmé hledá projekt Zákon roku právní předpisy, které mají pozitivní dopad na byznys. Vedle hlasování o nejlepší zákon přinese diskusi oborových autorit o vývoji české legislativy v podnikatelském prostředí. Letošní ročník dostal podtitul Právo pro byznys a záštitu mu poskytla Česká advokátní komora.
Do ankety, které se pravidelně účastní stovky zástupců firem, jsou nominovány právní předpisy přijaté v uplynulém kalendářním roce s významným dopadem na podnikatelské prostředí. Cílem ankety je přispět k diskusi mezi českými podnikateli, politiky a odbornou veřejností o kvalitě českého legislativního prostředí. Prestižní projekt organizuje opět poradenská společnost Deloitte a její advokátní kancelář Ambruz & Dark Deloitte Legal ve spolupráci s partnery.
Zákon roku je společný projekt firem, asociací, neziskových organizací a dalších subjektů angažujících se v oblasti úrovně regulace českého podnikání. Partnerství a záštitu nad projektem převzala Česká advokátní komora.
Anketa určí zákon roku
Stěžejní aktivitou projektu Zákon roku je i letos anketa. Nominační rada, složená z více než dvaceti autorit z různých oblastí podnikání, vybrala na svém zasedání šest právních předpisů, o kterých nyní bude do konce května 2017 hlasovat odborná veřejnost. Výsledky ankety budou známy v první polovině června.
Výběru nominovaných zákonů předcházela bouřlivá diskuse nominační rady. Mezi šesticí nominací je
- novela občanského zákoníku
- evropská směrnice k ochraně know-how
- EET
- nový zákon o zadávání veřejných zakázek
- změny ve zveřejňování otevřených dat
- zrušení devizového zákona
Hlasovat můžete na http://www.zakonroku.cz/Stranky/Anketa.
Novinkou je obsahová platforma
Nedílnou součástí projektu, která bude kontinuálně podporována, je obsahová část s články, komentáři a názory. Respektovaní odborníci zde dostávají prostor pro témata spojená s podtitulem projektu - Právo pro byznys. Projekt dostal redesignované webové stránky www.zakonroku.cz. Nová názorová platforma má sloužit pro vyjádření hlasu směrem k předkladatelům zákonů.
Nominace Zákona roku 2016
Nové zákony pro podnikatele: Méně znamená více!
(Malá novela občanského zákoníku)
Předpis: Zákon č. 460/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a další související zákony
Autor: Ministerstvo spravedlnosti
Zdůvodnění: Novela řeší jen zřejmé nedostatky a odstraňuje zbytečnou administrativu, např. plnou moc pro notářský zápis stačí úředně ověřit, kolektivní statutární orgán nemusí určovat zástupce pro jednání vůči zaměstnancům apod. Občanský zákoník se tak v zásadě podařilo ubránit větším změnám, na které nenazrál čas a kde je třeba otázky řešit hlavně praxí a soudním výkladem. Jestli je jedna věc, kterou podnikatelé potřebují, je to právě stabilita a předvídatelnost právního prostředí.
Podnikatelské know-how aneb dokážeme se chránit před špionáží?
(Směrnice o ochraně nezveřejněného know-how a obchodního tajemství)
Předpis: Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/943 ze dne 8. června 2016 o ochraně nezveřejněného know-how a obchodních informací (obchodního tajemství) před jejich neoprávněným získáním, využitím a zpřístupněním
Autor: Evropská komise
Zdůvodnění: Směrnice sjednocuje úroveň ochrany obchodního tajemství v Unii. Ta je zatím roztříštěná a slabší články ohrožují zbytek vnitřního trhu v boji proti krádežím a obchodní špionáži. Úprava řeší neoprávněné získání, využití a zpřístupnění obchodního tajemství, náhradu škody, obranu proti zneužití ochranných opatření v konkurenčním boji, vymezuje, kdy může dojít k prolomení obchodního tajemství třeba při práci investigativních novinářů a v rámci ochrany whistleblowers. Cílem je podpořit investice evropského byznysu do inovací.
Narovnání podnikatelského prostředí a zefektivnění státní správy
(Elektronická evidence tržeb)
Předpis: Zákon č. 112/2016 Sb., o evidence tržeb
Autor: Ministerstvo financí
Zdůvodnění: EET je součástí procesu digitalizace a modernizace státní správy. Efektivnější výběr daní pak může narovnávat podnikatelské prostředí, v některých oblastech dlouhodobě pokřivované krácením daní. Je diskutován poměr mezi těmito očekávanými přínosy a náklady zejména pro drobné podnikatele, dále dopad na základní práva a na ochranu dat. Také je diskutován způsob provedení, třeba zahrnutí transakcí platebními kartami, jež jsou už teď digitálně evidované, nebo hektická a často nekonsistentní výkladová praxe.
Veřejné zakázky méně administrativně náročné
(Nový zákon o zadávání veřejných zakázek)
Předpis: Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek
Autor: Ministerstvo pro místní rozvoj/Evropská komise
Zdůvodnění: Nová úprava snižuje administrativní náročnost veřejného zadávání, předpokládá také jeho postupnou elektronizaci. Poskytuje větší prostor pro posuzování nabídek podle celkové výhodnosti a nikoliv pouze ceny, přináší také větší flexibilitu pro úpravy vytendrovaných smluv. Na některých místech administrativy zase přibylo a je také diskutován dopad zavedení nevratného poplatku 10 000 Kč za podnět k zahájení řízení. Jinak je ale třeba vyzdvihnout důkladnou přípravu zákona, vyváženě zohledňující řadu protichůdných zájmů. Podařilo se také zabránit mnoha pokusům o „pozlacování“ nad rámec unijních směrnic a prosadit posun k liberálnějšímu prostředí veřejného zadávání. Praxe ukáže, jak zadavatelé nový rámec využijí.
Bohatství otevřených dat
(Zveřejňování otevřených dat dle novely zákona o svobodném přístupu k informacím)
Předpis: Zákon č. 298/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Autor: Ministerstvo vnitra
Zdůvodnění: Veřejné orgány musí napříště informace ze svých veřejnosti přístupných evidencí, registrů a rejstříků automaticky zpřístupňovat jako tzv. otevřená data, tedy dálkově přístupná a strojově čitelná data, přičemž není nutno o ně jednotlivě žádat. Bohatství těchto databází tak bude použitelné jak pro podnikání, tak třeba studium, či k efektivnější kontrole fungování státu.
Zrušený zákon, dobrý zákon
(Zrušení devizového zákona)
Předpis: Zákon č. 323/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti peněžního oběhu a devizového hospodářství a kterým se zrušuje zákon č. 219/1995 Sb., devizový zákon, ve znění pozdějších předpisů
Autor: Ministerstvo financí
Zdůvodnění: Devizový zákon byl součástí našeho právního řádu od roku 1995. S postupující liberalizací vztahů se zahraničím byly odbourány překážky mezinárodního obchodu a postupně související povinnosti zrušeny nebo ustanovení přesunuta do jiných zákonů. Nyní došlo ke zrušení zbylého, téměř vyprázdněného devizového zákona bez náhrady. Díky za každé zpřehlednění právního řádu.