Zakázková autorská díla z pohledu práva závazkového a autorského
publikováno: 21.07.2014
Linde Praha, a.s., Praha 2013, 152 stran, 235 Kč.
V poslední době se můžeme v české autorskoprávní literatuře setkávat se jménem Petra Prchala. Naplňuje se tak žádoucí a vítaný stav „omlazování“ tuzemské právní vědy. Stejně tak i její rozšíření o témata dosud plně neuchopená. Ve starší literatuře, zejména ze 60. a 70. let minulého století, můžeme nalézt několik titulů, které se zabývají otázkami práva pracovního a autorského. Jedná se ale o díla, která reagovala na dobové právo a celkové právní poměry. Proto již dnes mají povýtce historický význam. Z toho důvodu je mimořádně vhodné a vskutku aktuální, jestliže se na knižním trhu potkáme s Prchalovou prací o zakázkových autorských dílech. Publikace je ústrojně členěna na vzájemně se doplňující části. První pohled je věnován stavu českého právního řádu. Další část pojednává o zahraničním přístupu work made for hire, aby autor nakonec kriticky dospěl ke shrnující syntéze. Ke cti autora slouží, že jeho odborný záběr směřuje rovnou k podstatě věci (bez někdy zbytečných obecných popisů). Autor podrobně rozebírá smlouvu o dílo v režimu starého občanského zákoníku a zákoníku obchodního. Dodávám jen, že zabývající se architekturou. Musíme rovněž poznamenat, že autor správně nový občanský zákoník, kromě odstranění nežádoucí duplicity soukromých závazků, nic podstatného nemění na zakázkové tvorbě. Za zmínku stojí zejména legislativně technické řešení, které (shodně před i po roce 2014) pracuje s vyvratitelnou zákonnou domněnkou získání licence na straně nabyvatele (objednatele) zakázkového díla k patřičnému účelu, jenž vyplývá ze smlouvy o dílo. V podstatě se tak jedná o smlouvu o dílo smíšenou se smlouvou licenční. Na stejné konstrukci je ostatně vybudován i autorský zákon z roku 2000. Třeba říci, že to byl zrovna obchodní zákoník, který svou tehdejší úpravou byl vzorem pro autorský zákon. Zvolená řešení se v praxi osvědčila, a proto i nový občanský zákoník na nich nic nemění. Musíme ovšem použít všechna obecně známá interpretační pravidla, protože účel smlouvy o dílo, resp. již účel objednávky musíme nejprve metodicky vyjevit. Obvykle s tím ale v praxi nebývají žádné potíže, protože účel smlouvy zpravidla vystihuje oběma stranám známý úmysl, co se má dít s vytvořeným a odevzdaným dílem. Neboli, jaká je finalita zakázky. Kupříkladu v architektonické tvorbě bývá hned zkraje patrno, zda má být sjednané dílo zbudováno stavbou, anebo nikoli. Nemalá část recenzované knížky je věnována autorskoprávní doktríně works made for hire. Jedná se o zmezinárodnělý anglický výraz pro zakázková či sjednaná díla. Autor poměrně podrobně odkrývá tuto doktrínu právě na právu USA. Pro běžného českého čtenáře, který do hloubky nestuduje zahraniční právo, ani jeho intelektuální a soudní kontext, se jedná o podnětné a srozumitelně podané pojednání včetně přiblížení cizí judikatury. Dodejme jen, že české zákonodárství je v tomto ohledu rozštěpeno, když na jedné straně upravuje díla zaměstnanecká, a to skutečná nebo jen fiktivně zaměstnanecká (za ně jen zákonem považovaná), zatímco pro jiná sjednaná díla stanoví odlišný závazkový režim. Problematika zakázkových autorských děl je v praxi velmi živá. Vždyť mnohá autorská díla, typicky umělecká díla architektonická nebo počítačové programy, vesměs vznikají právě na zakázku. V dosavadní české odborné literatuře chybělo ucelené pojednání o otázkách zakázkových odlišuje pohled závazkový (relativní) a autorský, rozuměno absolutně právní. Ostatně, na tomto nutném dělení je valnou měrou vybudován i nový občanský zákoník. Jedná se sice o právní (a vědeckou) notorietu, nicméně v praxi docházívá právě v našem ohledu k řadám nedorozumění. Příkladem správného postupu je samotná úprava zaměstnaneckých děl v autorském zákonu, kdy stát ctí absolutní práva autorská, která samozřejmě svědčí i zaměstnanému autorovi. Na druhé straně ale stát řeší výkon těchto zachovaných práv, a to zásadně (dispozitivně) ve prospěch zaměstnavatele. Stát se zde musel právně politicky (a nakonec i hospodářsky) rozhodnout, komu nebo čemu dát za dané kolizní situace přednost. Jednoznačně zvítězila ochrana zaměstnavatelovy investice, neboť je nutno si přiznat, že zaměstnaný autor jen vykonává závislou práci tím, že druhé straně přenechává svou pracovní sílu včetně výsledků. (Srov. též povahově správné systematické zařazení pracovního závazku v novém občanském zákoníku.) Nic na tom nemění, že se jedná zrovna (nebo i) o tvůrčí práci. Někdejší československý autorský zákon z roku 1965, zrušený u nás až v roce 2000, byl původně plně vystavěn na odlišném pojetí. Obě strany, zaměstnavatel i zaměstnanec, měli vůči sobě vzájemné nároky, čímž se ale nakonec mohli blokovat. Soudní řešení sice bylo systematicky na místě, ale vesměs se nedařilo dosáhnout soudního vyřešení v přiměřené době. Tato stará závazková úprava má ovšem dodnes u nás právní odezvu, a to u školních děl, kde je poněkud odlišná situace na straně tvůrce. Student ani žák totiž není námezdní silou, která by pobírala za svou práci mzdu. Jeho právní postavení je proto v tomto smyslu odlišné. Do budoucna by bylo vhodné pojmout uvedenou právní problematiku šířeji. To znamená zahrnout do ní nejen autorská díla, resp. uměleckou a vědeckou tvorbu, ale též podnikové (zaměstnanecké) výtvory technické či průmyslově-estetické. I zde totiž platí zvláštní relativní režim, ovšem i včetně některých odlišností. Jednotný pohled, který by měl převažovat, má totiž praktický význam například ve výzkumu, vývoji a inovacích. Na závěr můžeme knihu Petra Prchala doporučit čtenářům včetně advokátů a jiných praktikujících právníků. Jedná se o odborné dílo, které si jistě nalezne své čtenáře. Látka, jíž se zaobírá, je totiž velmi živá a pro některé právníky může být součástí každodenní praxe. Ještě jednu poznámku můžeme učinit na závěr. Stejné nakladatelství, Linde Praha, vydalo koncem roku 2013 další autorskoprávní knihu Petra Prchala. Tentokrát na téma Osiřelá díla, jak zní její název. I v tomto případě se jedná o nepřehlédnutelný tvůrčí příspěvek k některým novým světovým i evropským otázkám, a to z pohledu české právní vědy.
Můžete koupit Z D E
Autor je vedoucí katedry občanského práva Právnické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a a dvokát v Brně
V poslední době se můžeme v české autorskoprávní literatuře setkávat se jménem Petra Prchala. Naplňuje se tak žádoucí a vítaný stav „omlazování“ tuzemské právní vědy. Stejně tak i její rozšíření o témata dosud plně neuchopená. Ve starší literatuře, zejména ze 60. a 70. let minulého století, můžeme nalézt několik titulů, které se zabývají otázkami práva pracovního a autorského. Jedná se ale o díla, která reagovala na dobové právo a celkové právní poměry. Proto již dnes mají povýtce historický význam. Z toho důvodu je mimořádně vhodné a vskutku aktuální, jestliže se na knižním trhu potkáme s Prchalovou prací o zakázkových autorských dílech.
Publikace je ústrojně členěna na vzájemně se doplňující části. První pohled je věnován stavu českého právního řádu. Další část pojednává o zahraničním přístupu work made for hire, aby autor nakonec kriticky dospěl ke shrnující syntéze.
Ke cti autora slouží, že jeho odborný záběr směřuje rovnou k podstatě věci (bez někdy zbytečných obecných popisů). Autor podrobně rozebírá smlouvu o dílo v režimu starého občanského zákoníku a zákoníku obchodního. Dodávám jen, že zabývající se architekturou. Musíme rovněž poznamenat, že autor správně nový občanský zákoník, kromě odstranění nežádoucí duplicity soukromých závazků, nic podstatného nemění na zakázkové tvorbě. Za zmínku stojí zejména legislativně technické řešení, které (shodně před i po roce 2014) pracuje s vyvratitelnou zákonnou domněnkou získání licence na straně nabyvatele (objednatele) zakázkového díla k patřičnému účelu, jenž vyplývá ze smlouvy o dílo. V podstatě se tak jedná o smlouvu o dílo smíšenou se smlouvou licenční. Na stejné konstrukci je ostatně vybudován i autorský zákon z roku 2000. Třeba říci, že to byl zrovna obchodní zákoník, který svou tehdejší úpravou byl vzorem pro autorský zákon. Zvolená řešení se v praxi osvědčila, a proto i nový občanský zákoník na nich nic nemění. Musíme ovšem použít všechna obecně známá interpretační pravidla, protože účel smlouvy o dílo, resp. již účel objednávky musíme nejprve metodicky vyjevit. Obvykle s tím ale v praxi nebývají žádné potíže, protože účel smlouvy zpravidla vystihuje oběma stranám známý úmysl, co se má dít s vytvořeným a odevzdaným dílem. Neboli, jaká je finalita zakázky. Kupříkladu v architektonické tvorbě bývá hned zkraje patrno, zda má být sjednané dílo zbudováno stavbou, anebo nikoli.
Nemalá část recenzované knížky je věnována autorskoprávní doktríně works made for hire. Jedná se o zmezinárodnělý anglický výraz pro zakázková či sjednaná díla. Autor poměrně podrobně odkrývá tuto doktrínu právě na právu USA. Pro běžného českého čtenáře, který do hloubky nestuduje zahraniční právo, ani jeho intelektuální a soudní kontext, se jedná o podnětné a srozumitelně podané pojednání včetně přiblížení cizí judikatury. Dodejme jen, že české zákonodárství je v tomto ohledu rozštěpeno, když na jedné straně upravuje díla zaměstnanecká, a to skutečná nebo jen fiktivně zaměstnanecká (za ně jen zákonem považovaná), zatímco pro jiná sjednaná díla stanoví odlišný závazkový režim.
Problematika zakázkových autorských děl je v praxi velmi živá. Vždyť mnohá autorská díla, typicky umělecká díla architektonická nebo počítačové programy, vesměs vznikají právě na zakázku. V dosavadní české odborné literatuře chybělo ucelené pojednání o otázkách zakázkových odlišuje pohled závazkový (relativní) a autorský, rozuměno absolutně právní.
Ostatně, na tomto nutném dělení je valnou měrou vybudován i nový občanský zákoník. Jedná se sice o právní (a vědeckou) notorietu, nicméně v praxi docházívá právě v našem ohledu k řadám nedorozumění.
Příkladem správného postupu je samotná úprava zaměstnaneckých děl v autorském zákonu, kdy stát ctí absolutní práva autorská, která samozřejmě svědčí i zaměstnanému autorovi. Na druhé straně ale stát řeší výkon těchto zachovaných práv, a to zásadně (dispozitivně) ve prospěch zaměstnavatele. Stát se zde musel právně politicky (a nakonec i hospodářsky) rozhodnout, komu nebo čemu dát za dané kolizní situace přednost. Jednoznačně zvítězila ochrana zaměstnavatelovy investice, neboť je nutno si přiznat, že zaměstnaný autor jen vykonává závislou práci tím, že druhé straně přenechává svou pracovní sílu včetně výsledků. (Srov. též povahově správné systematické zařazení pracovního závazku v novém občanském zákoníku.) Nic na tom nemění, že se jedná zrovna (nebo i) o tvůrčí práci.
Někdejší československý autorský zákon z roku 1965, zrušený u nás až v roce 2000, byl původně plně vystavěn na odlišném pojetí. Obě strany, zaměstnavatel i zaměstnanec, měli vůči sobě vzájemné nároky, čímž se ale nakonec mohli blokovat. Soudní řešení sice bylo systematicky na místě, ale vesměs se nedařilo dosáhnout soudního vyřešení v přiměřené době. Tato stará závazková úprava má ovšem dodnes u nás právní odezvu, a to u školních děl, kde je poněkud odlišná situace na straně tvůrce. Student ani žák totiž není námezdní silou, která by pobírala za svou práci mzdu. Jeho právní postavení je proto v tomto smyslu odlišné.
Do budoucna by bylo vhodné pojmout uvedenou právní problematiku šířeji. To znamená zahrnout do ní nejen autorská díla, resp. uměleckou a vědeckou tvorbu, ale též podnikové (zaměstnanecké) výtvory technické či průmyslově-estetické. I zde totiž platí zvláštní relativní režim, ovšem i včetně některých odlišností. Jednotný pohled, který by měl převažovat, má totiž praktický význam například ve výzkumu, vývoji a inovacích.
Na závěr můžeme knihu Petra Prchala doporučit čtenářům včetně advokátů a jiných praktikujících právníků. Jedná se o odborné dílo, které si jistě nalezne své čtenáře. Látka, jíž se zaobírá, je totiž velmi živá a pro některé právníky může být součástí každodenní praxe.
Ještě jednu poznámku můžeme učinit na závěr. Stejné nakladatelství, Linde Praha, vydalo koncem roku 2013 další autorskoprávní knihu Petra Prchala. Tentokrát na téma Osiřelá díla, jak zní její název. I v tomto případě se jedná o nepřehlédnutelný tvůrčí příspěvek k některým novým světovým i evropským otázkám, a to z pohledu české právní vědy.