oficiální stránky odborného  právnického časopisu české advokacie • oficiální stránky odborného  právnického časopisu české advokacie  
AK Logo Logo
vítejte!
Právě jste vstoupili na Bulletin advokacie online. Naleznete zde obsah stavovského odborného časopisu Bulletin advokacie i příspěvky exklusivně určené jen pro tento portál.
Top banner Top banner Top banner
NEJČTENĚJŠÍ
CHCETE SI OBJEDNAT?
Zákon o advokacii a stavovské předpisy
Wolters Kluwer
Nesporná řízení I
450 Kč
natuzzi sale

Archiv BA

Archiv čísel

anketa

Vítáte zavedení advokátního procesu v záměru CŘS?
PARTNEŘI
SAK ePravo WKCR

Spor o platnost ochranné známky RADLER.CZ musí znovu rozhodnout pražský městský soud

publikováno: 01.08.2018

Spor o platnost ochranné známky RADLER.CZ musí znovu rozhodnout pražský městský soud Společnost Heineken Česká republika si nechala v roce 2002 zapsat do rejstříku ochranných známek známku RADLER.CZ. V roce 2012 podala společnost Plzeňský Prazdroj návrh na prohlášení neplatnosti této ochranné známky a Úřad průmyslového vlastnictví jejímu návrhu vyhověl. Podle úřadu známka neměla rozlišovací způsobilost, protože už v době předcházející zápisu vnímali čeští spotřebitelé slovo radler jako označení pro určitý druh nápoje (nízkoalkoholické pivo smíšené s ovocnou limonádou). Toto slovo tak nemohlo sloužit jako jedinečné označení pouze pro výrobky společnosti Heineken.

Společnost Heineken proto podala proti rozhodnutí úřadu žalobu k Městskému soudu v Praze, se kterou byla úspěšná. Podle městského soudu nelze zkoumat povědomí českých spotřebitelů o významu slova radler na základě novinových článků z českého tisku z let 1997–2001, které se netýkají českého trhu, ale trhu rakouského a německého. Spotřebitelé si nemohli osvojit tento pojem také proto, že nápoj radler byl podle těchto článků dostupný pouze na dvou místech v ČR.

Nejvyšší správní soud zrušil rozsudek městského soudu právě pro způsob, jakým se městský soud vypořádal s novinovými články.

„Úřad nepochybil, jestliže pro závěr o nedostatku rozlišovací způsobilosti označení radler použil články z českého tisku určené českým čtenářům. I touto cestou se mohli čeští spotřebitelé dozvědět, co slovo radler znamená, a není důležité, že tento nápoj mohli ochutnat v době před rokem 2001 spíše v Rakousku a Německu než u nás“, uvedla k rozhodnutí Nejvyššího správního soudu soudkyně Michaela Bejčková.

Společnost Heineken zpochybňovala závěr o nedostatku rozlišovací způsobilosti označení radler i dalšími námitkami, kterými se městský soud bude zabývat v dalším řízení.

Rušící rozsudek Nejvyššího správního soudu se nevyjadřuje k tomu, zda měla, či neměla být vyslovena neplatnost ochranné známky RADLER.CZ – pouze uznal správnost jednoho z několika argumentů, které vedly úřad k vyslovení neplatnosti,“ dodala Bejčková.

Celé rozhodnutí Nejvyššího správního soudu naleznete zde.

 

Zdroj: Nejvyšší správní soud.