oficiální stránky odborného  právnického časopisu české advokacie • oficiální stránky odborného  právnického časopisu české advokacie  
AK Logo Logo
vítejte!
Právě jste vstoupili na Bulletin advokacie online. Naleznete zde obsah stavovského odborného časopisu Bulletin advokacie i příspěvky exklusivně určené jen pro tento portál.
Top banner Top banner Top banner
NEJČTENĚJŠÍ
CHCETE SI OBJEDNAT?
Zákon o advokacii a stavovské předpisy
Wolters Kluwer
Nesporná řízení I
450 Kč
natuzzi sale

Archiv BA

Archiv čísel

anketa

Vítáte zavedení advokátního procesu v záměru CŘS?
PARTNEŘI
SAK ePravo WKCR

Soud odročil líčení o nehodě ve Studénce na konec dubna

publikováno: 19.02.2019

Při rekonstrukci silničního mostu ve Studénce na Novojičínsku, který se v roce 2008 zřítil a do jeho trosek narazil rychlík, pravděpodobně selhaly kontrolní mechanismy. Vyplynulo to z dnešního vyjádření soudní znalkyně v oboru stavebnictví Miloslavy Pošvářové. Při hlavním líčení u Okresního soudu v Novém Jičíně poukázala i na další pochybení, například v komunikaci mezi firmami, nedostatečné zkušenosti projektanta či na špatně zvolenou technologii pro manipulaci s mostovkou. Neštěstí nepřežilo osm lidí, další desítky utrpěly zranění.

Se závěry Pošvářové se ztotožnil i znalec z Českého vysokého učení technického Tomáš Rotter. I on dnes znovu poukázal na chyby. "Nebyla dodržována zákonná ustanovení. Byl to totální chaos," řekl Rotter. Soudce Jaromír Pšenica po výslechu znalců hlavní líčení odročil. Proces bude pokračovat 29. a 30. dubna.

"Stavební dozor nevykonával činnost tak, jak měl," popsala své hodnocení Pošvářová. "Nebyl nikdo, kdo by kontroloval dodržování bezpečnostních předpisů. Projektant neměl s takovou rekonstrukcí zkušenosti. Věnoval se novostavbám. Tento most byl v provozu 50 let a měl své problémy," uvedla.

Podle Pošvářové nebyly na stavbě dodržovány předepsané normy a chyby se hromadily. "V každé fázi se mohly práce zastavit, pochybení napravit. To se ale nikdy nestalo. Riziko gradovalo, až most spadl," uvedla dnes před soudem, který se železničním neštěstím zabývá už podruhé. První rozsudek zprostil obžaloby všech deset obžalovaných. Krajský soud v Ostravě ho loni zrušil a nařídil nové projednání.

Při něm soud znovu vyslechne všechny soudní znalce. Pošvářová míní, že chyby jdou na vrub investora stavby, kterým byl Moravskoslezský kraj, stavební dozor i technický dozor. "Měly se na stavbě podílet a pokud to nedělaly, je to jejich pochybení," řekla. Podle ní selhal i drážní dozor, který kontroloval práci nad tratí. "Bezpečnostní hlídky nebyly schopny nehodě zabránit," řekla.

Nehoda se stala 8. srpna 2008, zemřelo při ní 6 cestujících, další dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo celkem 95 cestujících.

 

Zdroj: ČTK

Foto: Pixabay