Pojištění profesní odpovědnosti za škodu při výkonu advokacie
publikováno: 29.10.2013
V první části článku jsou stručně popsány postupy pojišťovny při řešení nahlášené škody a principy při šetření škodních událostí, ve druhé části jsou pro připomenutí uvedeny některé z povinností pojištěného, které jsou často opomíjeny.
Úprava odpovědnosti za škodu způsobenou advokátem v souvislosti s výkonem advokacie vychází z odpovědnosti bez zřetele na zavinění (tzv. objektivní odpovědnost).
V procesu likvidace pojistných událostí z pojištění odpovědnosti je nutno posoudit a rozhodnout důležité otázky:
1. Odpovídá pojištěný advokát za škodu?
2. Vznikla poškozenému škoda a jak vysoká?
3. Existuje příčinná souvislost mezi porušením právní povinnosti a škodou?
Ve většině případů nahlášených škod je snadné zjistit porušení právní povinnosti pojištěným, rovněž tak poškozený ve svém požadavku na náhradu škody dokáže dostatečně specifikovat svůj požadovaný nárok. Ne vždy však tento požadavek koresponduje se škodou, související s příslušným pochybením advokáta. Posouzení, zda konkrétní jednání vedlo ke vzniku škody (příčinná souvislost), obvykle bývá velice složité. A právě toto posouzení je hlavním úkolem pracovníků pojistitele, kteří mnohdy musí namísto soudu řešit otázky typu: jak by byl býval dopadl spor, pokud by nedošlo k porušení právní povinnosti advokátem (např. nebýt zmeškání lhůty pro vyjádření ve věci proti uplatněnému nároku, lhůty pro podání odporu proti platebnímu rozkazu, lhůty pro podání odvolání...).
V těchto případech, kdy se soud věcně nezabývá předmětem sporu a rozhoduje na základě procesní chyby jednoho z účastníků sporu, je obzvlášť důležité řádně v hlášení škodu popsat a doložit ji důkazy a tvrzeními, jež měly být použity při vedení sporu, a pomoci tak pojistiteli určit s co možná největší mírou pravděpodobnosti, jak by soud v daném sporu pravděpodobně rozhodl, nebýt pochybení. Pokud by spor dopadl pro klienta stejně, i kdyby pojištěný advokát ve vedení sporu nic neopomenul či nezanedbal, nejednalo by se o škodu, jež vznikla v souvislosti s porušením právní povinnosti advokátem. Jednalo by se o očekávatelný výsledek, nikoliv o škodu, za kterou by pojištěný odpovídal, a tedy by se ani nemohlo jednat o škodu hrazenou z pojištění odpovědnosti za škody.
O vztah příčinné souvislosti se jedná, pokud vznikla škoda následkem výkonu advokacie, tj. pokud by nedošlo k pochybení advokáta, mohl by klient právo úspěšně uplatnit.
Bohužel, někdy se ani při vynaložení nejvyššího úsilí nepodaří nalézt odpověď na výše uvedené otázky a je třeba vyčkat soudního rozhodnutí.
Podrobnější informace najdete v publikaci od kolektivu autorů: Svejkovský, J., Vychopeň, M., Krym, L, Pejchal, A. a kol. - „Zákon o advokacii. Komentář. “ (viz § 24 Odpovědnost za škodu).
Povinnosti pojištěných
Povinnosti pojištěných jsou uvedeny v Rámcové pojistné smlouvě č. 2904309313 sjednané mezi ČAK a Generali Pojišťovna a. s., resp. aktuálně v Dodatku č. 23. S ohledem na vývoj hlášených škod si však dovolíme připomenout některé z nich, jež jsou v poslední době ve větší míře pojištěnými porušovány. Veškeré povinnosti jsou dány zákonem o advokacii, příslušnými právními předpisy, Všeobecnými pojistnými podmínkami VPPO 98 a SPPO 99, od 1. 1. 2012 PROFI 2005 a Rámcovou pojistnou smlouvou.
Jednou z povinností pojištěného je, že musí neprodleně, bez zbytečného odkladu, po uplatnění náhrady škody ze strany poškozeného, písemně, faxem nebo e-mailem informovat pojistitele, a to prostřednictvím společnosti WI-ASS ČR s. r. o. Pro potřeby tohoto nahlášení je na stránkách www.wiass.cz, v sekci Česká advokátní komora zveřejněn postup při hlášení škody a jsou zde také k dispozici další požadované formuláře.
Další z povinností je, že pojištěný není oprávněn k tomu, aby bez předchozího souhlasu pojistitele zcela nebo zčásti uznal nebo vyrovnal nárok na náhradu škody. Pokud tuto povinnost pojištěný poruší, pojistitel není jeho uznáním závazku k náhradě škody vázán při rozhodování o poskytnutí pojistného plnění.
Další ujednání
Za důležité považujeme zdůraznit i další ujednání, kdy v případě uznání nároku klienta bez vědomí pojistitele a soudního smíru uzavřeného mezi pojištěným a klientem bez vědomí pojistitele je důvodem pro odmítnutí pojistného plnění, resp. pro snížení pojistného plnění až na nulovou hodnotu. Totéž platí pro případ pravomocného rozhodnutí soudu o přiznání nároku na náhradu škody klientovi vůči pojištěnému na základě nečinnosti pojištěného (platební rozkaz, rozsudek pro zmeškání), nebo na základě uznání nároku klienta (rozsudek pro uznání), nebyl-li takovýto postup dohodnut předem s pojistitelem.
WI-ASS je tu pro vás již 20 let
Společnost WI-ASS ČR, s. r. o., nezávislý finanční subjekt, slaví v letošním roce výročí dvacetiletého působení na českém trhu. Důkazem dlouholeté a úspěšné činnosti WI-ASS ČR, s. r. o., je mnoho věrných a spokojených klientů.
Společnost WI-ASS ČR, s. r. o., pomáhá svým klientům při hlášení škod, jež při výkonu advokacie mohou vzniknout, s cílem poskytnout maximální podporu a zázemí. Naši specialisté vzniklou škodu telefonicky či osobně s advokátem konzultují a radí mu při kompletování podkladů nezbytných pro samotnou likvidaci škody. Na jejich kvalitě pak totiž závisí rychlost, s jakou bude likvidace vyřízena. Zároveň jsme připraveni jednat s pojišťovnou ve věci zjištění stavu rozpracovanosti šetřené škody a následně při případném rozporování závěru šetření.
S ohledem na urychlení celého procesu je potřeba věnovat hlášení škody náležitou pozornost. Budete-li proto potřebovat informace ohledně škodních událostí, obracejte se na:
WI-ASS ČR, s. r. o.
Ostružnická 362/3
779 00 OLOMOUC
Kontaktní osoba:
Martin Schenk (schenk@wiass.cz, mob.: 605 298 335).