Olga Dvorská: Kontrolní řád. Poznámkové vydání zákona s úryvky důvodové zprávy, vzory a vybranou judikaturou
autor: JUDr. Miroslav Brůna publikováno: 03.12.2013
Nakladatelství Linde Praha přichází s novinkou - vydává Kontrolní řád (poznámkové vydání zákona s úryvky důvodové zprávy, vzory a vybranou judikaturou). Novinkou v tom smyslu, že jde o první publikaci tohoto druhu, neboť kontrolní řád jako nový procesní právní předpis pro oblast kontroly je ve svém pojetí jedinečný a jako takový nemá svého předchůdce, natož související komentář, na který by bylo možno navázat. Je sice pravda, že kontrolní řád v zásadě nahrazuje dosavadní zákon o státní kontrole, ale tento zákon z roku 1991 není předchůdcem ve vlastním smyslu slova - ani co do obsahu, ani co do působnosti (to především). Zákon o státní kontrole se již krátce po svém vzniku přestal masově používat, protože byl pro jednotlivá správní odvětví postupně nahrazován - zcela nebo zčásti - speciálními procesními úpravami kontrolních procesů ve zvláštních zákonech. V tomto smyslu ztratil brzy svůj původní význam a stal se zcela nesouměřitelným např. s téměř 40 let využívaným dřívějším správním řádem nebo téměř 20 let využívaným zákonem o správě daní a poplatků, které byly také nahrazeny novými procesními úpravami - v roce 2006, resp. 2010. Nový kontrolní řád má znovu sjednotit kontrolní postupy a vytvořit podmínky pro oproštění zvláštních zákonů od speciálních či duplicitních procesních úprav (což se na základě rozhodnutí vlády již děje postupným schvalováním souvisejících novelizací).
Publikaci autorsky připravila JUDr. Olga Dvorská, přičemž nutno poznamenat, že povolanější osoba k takovému počinu v současné době neexistuje. Je totiž hlavním autorem (v rámci nejužšího pracovního týmu, jehož jsem měl tu čest být též členem) návrhu zákona, který byl na Ministerstvu vnitra v legislativně-práv- ním oddělení, odboru dozoru a kontroly veřejné správy, připravován de facto od roku 2005, má-li být bráno za počátek příprav usnesení vlády z roku 2005, v němž byl úkol připravit ucelenou procesní úpravu kontroly poprvé formulován. Autorka publikace byla od prvopočátku autorským pilířem týmu, tzn., že nejen připravovala text zákona, důvodovou zprávu a související analytické podklady pro vládu, ale osobně oba návrhy zákona (připravoval se ve dvou etapách) obhajovala při odborně náročných me- ziresortních připomínkových řízeních, v odborných komisích Legislativní rady vlády, ve výborech Poslanecké sněmovny a výborech Senátu.
Tato praxe ji de facto předurčila k autorství první publikace o kontrolním řádu a výrazně se promítla i do obsahu publikace, který zdaleka není jen citací zákona a důvodové zprávy (jak bývá obvyklé u publikací k zákonům, které ještě nenabyly účinnosti); v navazujících komentářích k jednotlivým ustanovením je obsažena řada praktických poznatků nejen z vlastní praxe autorky, ale především získaných od oponentů ve zmíněných jednáních v rámci legislativního procesu na exekutivní i parlamentní úrovni.
Přiblížení problematiky nového kontrolního řádu praxi bylo samozřejmě nesmírně obtížné i proto, že přímá praxe dosud vlastně nenastala (legisvakance trvá do konce roku 2013), judikatura také zatím nemohla reagovat a dosavadní aktivity soudů k oblasti kontroly nejsou nijak časté a pro účel této publikace dostatečně využitelné.
Do praktického pojetí textu publikace se promítla i profesní praxe autorky, která na Ministerstvu vnitra kromě legislativní činnosti dlouhodobě vede řadu složitých správních řízení, je uznávanou odbornicí pro oblast zákonů o územních samosprávných celcích a zákona o svobodném přístupu k informacím a podílela se i na vybraných kontrolách výkonu samostatné působnosti obcí a krajů. Ke sběru praktických poznatků nepochybně přispěla i četná lektorská aktivita autorky zejména v oblasti orgánů veřejné správy, pravidelná setkávání s představiteli praxe na úrovni obcí, krajů, ale i ústřední správy.
Považuji výše uvedené za podstatnější informaci pro budoucí konzumenty publikace, než abych zde ve stručnosti uváděl obsah autorského díla, který by stejně nebyl ničím jiným než obsahem samotného zákona, ostatně nikterak obsáhlého. Je daleko významnější přesvědčit potenciální čtenáře, že stojí za to publikaci mít a přečíst, protože osoba autorky je zárukou prospěšnosti takového rozhodnutí. Jsem přesvědčen, že nový počin nakladatelství Linde bude pro zájemce o problematiku procesu kontroly ještě dlouhou dobu (než léta praxe s novým zákonem vyvolají případně potřebu nového komentáře) základním podkladem pro kontrolní profesní činnost i pro obecnou informaci laické veřejnosti, a to právě pro praktické přesahy publikace nad rámec samotného textu zákona a jeho důvodové zprávy.
Pro samotné kontrolory (ve většině případů s jiným než právnickým vzděláním) je velmi významné, že autorka do závěru publikace zapracovala 20 vzorů zcela konkrétních dokumentů, vztahujících se k úkonům činěným v rámci aplikace kontrolního řádu (pověření ke kontrole, rozhodnutí o námitce podjatosti kontrolujícího, protokol o kontrole, dodatek k protokolu, vyřízení námitek proti kontrolnímu zjištění atd.).
JUDr. Miroslav Brůna
Můžete koupit Z D E .