Lenka Bezoušková: Islámské rodinné právo se zaměřením na právo manželské
autor: JUDr. Daniela Kovářová publikováno: 07.07.2014
Existují oblasti lidského života i práva, o kterých se mnozí laikové domnívají, že jim i bez vzdělání a zkušeností rozumí. V lidském životě je takovým příkladem fotbal, v oblasti právní rodinné právo. Jde přitom o oblast zásadně svázanou s tradicemi a historickým vývojem země na jedné straně, a s emocemi a vztahy na straně druhé.
Diskuse, pravidelně živené bulvárními médii pokaždé, když se rozpadne manželství, složené z bezvěrce a muslima, doplňované jednostranně zaměřenými filmy a literárními skvosty, na sklonku loňského roku z výšin zaujatých diskusí přitáhla na pevnou zem brožovaná publikace vydaná nakladatelstvím Leges, nazvaná „Islámské rodinné právo se zaměřením na právo manželské“. Její autorkou je JUDr. Lenka Bezoušková, Ph.D., LL.M., odborná asistentka katedry teorie práva Právnické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Mladá kolegyně obhájila v roce 2012 disertační práci na stejné téma a posléze je rozpracovala do podoby recenzované publikace, která vážným zájemcům o úvod do problematiky islámského rodinného práva přináší souhrnný výklad, v dnešní roztěkané době tolik potřebný. Tento příspěvek veřejné debatě oceníme obzvláště, zohledníme-li počet dvaceti tisíc obyvatel České republiky hlásících se k islámu a nespočet již uzavřených smíšených manželství.
Podívejme se nyní na posuzovanou knížku podrobněji. Publikace je přehledně rozčleněna po vzoru diplomových prací, přičemž v úvodu autorka osvětluje nemožnost podat jednotný výklad rodinného islámského práva vzhledem k existenci několika právních škol, které způsobem zacházení s primárními prameny dospěly k výkladům, v praxi značně odlišným. Situaci pak komplikuje skutečnost, že islámské právo nezná ucelená odvětví členěná do oblastí. Autorka tedy v úvodu kromě odlišení jednotlivých právních škol podává výklad pramenů práva, které ovšem také neexistují v ucelené podobě, což umožňuje odchýlení se od jednoho pravidla ve prospěch jiného, vývoj názorů a pohledů na rodinné právo a odlišný výklad Koránu jako primárního pramene práva, i dopad sunn (výroků a zvyklostí, které Muhammad řekl, vytvořil či potvrdil). Publikace také podrobně vysvětluje význam požadavku jednomyslné shody učenců společnosti na výklad Koránu i omezení paradoxy, které tento požadavek v praktickém životě přináší.
V hlavní části knihy se pak autorka zabývá způsobem uzavření manželství, resp. formálně chápaným manželským ritem jako procesem probíhajícím v čase a jeho odlišnostmi v jednotlivých právních školách, náležitostmi manželské smlouvy a právy a povinnostmi manželů. Druhou část knihy věnuje podmínkám pro zánik a zrušení manželství a povoleným i zvláštním formám rozvodu. V menší míře závěr knihy dopadá na problematiku dětí v souvislosti se zánikem manželství a další otázky, s rozvodem související. Odborný text doplňuje v závěru anglické dvoustránkové summary, slovník nejčastěji používaných termínů, seznam použité literatury a rejstřík vybraných jmen a pojmů. Použitá literatura je značně obsáhlá a zahrnuje nejen cizojazyčné prameny, ale více než stovku časopiseckých článků i publikací, doplněných internetovými odkazy. Zejména slovník bude čtenář používat často a shledá jej velmi potřebným, neboť odborné termíny, psané za pomoci srozumitelné transkripce, vyžadují zejména z počátku opakované přerušení četby, zamyšlení, vyhledávání pojmů a srovnávání.
Publikace je v každém případě spíše odbornou příručkou a pro poměrně suchý text vylučuje, že by ji čtenář zvládl přečíst „na jeden zátah“. Zájemci, lační souhrnné informace, v ní ovšem budou postrádat výklad zabývající se dopadem způsobu zániku manželství na svěření nezletilých dětí do péče jednoho či druhého rodiče, tato problematika by si však patrně zasloužila separátní pojednání. Na mnoha místech je také únavné číst podobné pasáže u jednotlivých škol, které se tak v textu opakují. Naopak přínosem jsou poznámky autorky o vládách některých demokratických islámských států, které se snaží zavést ucelenější právní úpravu osobního statutu a pod vlivem rozšiřující se koncepce lidských práv ovlivnit i dosud konzervativní praxi.
Čtenář, který dosud čerpal informace z veřejně přístupných zdrojů a podrobněji se islámským právem nezabýval, a snad pro některé případy, popisované v médiích, měl jen pocit opovržení či nepochopení, po seznámení s textem s údivem objeví odlišnou krajinu, ve které vzájemné vazby a vztahy mezi mužem a ženou mají svou logiku, byť pro člověka narozeného ve střední Evropě, s mateřským mlékem sajícího Listinu základních práv a svobod, poněkud nepochopitelnou. Přesto, či právě proto stojí tato publikace za pozornost, kterou by jí měli věnovat nejenom matrimonialisté, ale zejména odborníci věnující se domácímu rodinnému právu. A povinnou literaturou by se pak tato útlá brožovaná knížka měla stát všem, kteří se rozhodnou spojit svůj život s osobou, vyznávající Korán. Odlišnost českého rodinného práva se pak bude jevit více než pochopitelná.
Můžete koupit Z d e .
❖ JUDr. DANIELA KOVÁŘOVÁ, advokátka a šéfredaktorka Rodinných listů