Kam kráčíš, česká advokacie?
autor: JUDr. Vladimíra Glatzová, členka představenstva ČAK publikováno: 29.06.2016
Advokacie je jedním z oborů, který zaznamenal v posledních letech obrovský vzestup kvality. Styl práce řady kanceláří je na mezinárodní úrovni. Ale jeden trend je zarážející. Mnozí partneři berou kancelář jako byznys, který založili a teď nechávají vydělávat. Svou úlohu vidí hlavně v získávání klientely, občas se objeví na jednání, ale práci pro klienty přenechají mladším.
Postoj partnerů předních světových právnických firem je jiný. Partnerem se stanete, pokud jste špičkový právník. Vaší úlohou je zúročit léty nabyté know-how ve službě klientům a učit tomu mladší kolegy. Práci shánět musíte také, ale spíše tím, že klienty zaujmete svými zkušenostmi, než tím, že je pozvete na golf. Právnické firmy mají dlouhou tradici, zakladatelé jsou 100 let po smrti a starší partneři nemají žádné výsady. Naopak jsou pod tlakem mladších, dravějších, a ani ve snu by je nenapadlo, že si už své odpracovali a teď mohou zvolnit. Ostatně jim to neumožňují ani klienti. Ti chtějí vidět v čele týmů partnery, kteří mají rozhled a životní zkušenosti, a na teorií nabité absolventy se spoléhají neradi. Řada velkých korporací si dává do mandátní smlouvy ustanovení, že čas koncipientů se neúčtuje.
Čeští klienti do této fáze náročnosti ještě zdaleka nedospěli. Většina z nich se zajímá hlavně o cenu, velkou roli při výběru hraje i marketing a hlavně osobní kontakty. Aspekty jako seniorita týmu předem řeší jen ti nejvíce sofistikovaní z nich. Proto se u nás partneři mnohých advokátních kanceláří věnují pouze rozvoji byznysu. Krátkodobě to vede k většímu komerčnímu úspěchu, než kdyby seděli v kanceláři a pracovali. Ale mně by přišlo škoda odhodit klientskou práci, zrovna když už vím, jak má vypadat. Myslím, že v roli právníka jsem klientům užitečnější než v roli byznys developera. Zvláště nerozvíjím-li jejich byznys, nýbrž jen svůj vlastní.
JUDr. Vladimíra Glatzová, členka představenstva ČAK