Fashion Law Conference 2018 – Finance Focus


publikováno: 02.11.2018

Téma konference bylo zaměřeno zejména na různé úhly pohledu role financí v módním průmyslu. Obzvláště pak na jejich dostupnost při začátku podnikání, vhodné využití příslušných finančních produktů pro úspěšný start módních značek a také způsob zacházení s riziky a příležitostmi, které mohou společnost během jejího působení v módním průmyslu potkat.

Úvodního slova a moderování konference se ujal Mgr. Filip Čabart z advokátní kanceláře Havel & Partners s. r. o., jenž se specializuje na oblast bankovnictví, financí a kapitálové trhy a je členem správní rady Ústavu práva a módního průmyslu. Během svého příspěvku odpovídal na otázku, co je to móda, zda je to umění, či podnikání a vysvětlil různé způsoby propojení těchto oblastí. Poukázal na nezbytnost kapitálu v tomto druhu businessu i na situaci, kdy dřív či později každý začínající návrhář/podnikatel bude potřebovat „cizí“ finance.

Následovala videozdravice pana Garyho Wassnera, spoluzakladatele private ekvity platformy Interluxe Holdings, LLC, který zároveň působí jako generální ředitel společnosti Hilldun Corporation a člen Rady amerických módních návrhářů. V oblasti módy se pohybuje již přes 40 let a spolupracoval se značkami, jako je například Michael Kors aj. Ve své zdravici popřál začínajícím návrhářům a podnikatelům v módním průmyslu, který označil za obor velmi dynamický, hodně štěstí, vyzdvihl hlavní principy úspěchu v módě, zejména pak správnou ideu, vlastní sen a hodně těžké práce, která je ovšem velmi zajímavá.

Prvním panelistou byl Jan Hamáček, který působí jako finanční ředitel ve společnosti Mileta a.s., jež patří k největším textilovým výrobcům košilovin pro významné módní značky na světě. Dále se věnuje poradenství v oblasti řízení financí a transakčnímu zajištění akvizic. Ve svém zajímavém příspěvku poukázal na fakt, že v ČR se dnes vyrobí více materiálu na košile než například v zemi módy, Itálii. Italština je však podle jeho zkušeností v módním průmyslu velmi důležitým pracovním jazykem. Dále se věnoval otázce prodejnosti produktu a jeho designu. „Design se stává módou až ve chvíli, kdy je vyrobitelný,“ a tím také ředitel Hamáček odpověděl na otázku rozdílu mezi módou a uměním, jelikož v módě je určitá opakovatelnost, kdežto v umění nikoli. Závěr příspěvku věnoval výhodám zachování výroby materiálů v Evropě a upozornění na fakt, že stoprocentní kvalita neexistuje nikde, ani u významných značek.

Další příspěvek připravili Matěj Rázga a Michal Trnka, kteří zastupovali společnost Manemo s. r. o. Tato společnost se zabývá pánskou módou na míru, ovšem, jak sami na konferenci poznamenali, i oni mají konfekční řadu obleků, ale s určitou „všitou“ jedinečností. Společně pak představili začátek fungování společnosti, vytvoření kvalitního produktu a zároveň i argumentu, kvůli němuž se jejich zákazníci rádi vracejí. Dále poukázali na potřebu investorů a nastavení si pravidel chodu společnosti, a to vně i uvnitř. Účastníkům konference pak přiblížili své vlastní zkušenosti s akvizicí a následky, které s ní byly spojené.

Posledním panelistou byl manažer Corporate Relationship Tomáš Uhlíř z Komerční banky, který se zabývá zejména oblastí financí a řízení podniku. Ve svém příspěvku vysvětlil důležitost osobních bankéřů a vyjmenoval několik důvodů, proč by si každý začínající podnikatel měl najmout osobního bankéře. Jejich hodnotu vyzdvihl zejména v oblasti poradenství, ať už jde o teorii podnikové ekonomiky, či výhody a rizika faktoringu.

V průběhu celé konference účastníci pokládali panelistům otázky, na které vždy získali vyčerpávající odpovědi. Po ukončení pracovní části konference byl při účastníky ještě připraven neformální networking.

 

Text a foto: Mgr. Barbora Petráčková